Påverkar en skuld hos kronofogdemyndigheten ansökan om svenskt medborgarskap?

Hej. Ja har ansökt svensk medborgare föra 6 månder sen och hade 6000 kron skulden från csn som har gåt vidare till kronofogden. Är det bo värkar min ansöka? . Och har betalt för ett år sedan. Och ja var inloggad på sjukhuset när har csn har skickat skulden till kronofogden? Hur det bo värkar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall en skuld som gått vidare till kronofogden kan påverka en ansökan om svenskt medborgarskap.

Vilka krav finns det för att få svenskt medborgarskap?
1. Du ska kunna styrka din identitet genom att t.ex visa ditt pass,
2. ha fyllt 18 år,
3. ha ett permanent uppehållstillstånd,
4. ha bott i sverige i viss tid (i regel under 5 sammanhängande år) och
5. ha levt ett skötsamt liv i Sverige.

För din fråga blir främst punkt 5 aktuell, dvs. om du har levt ett skötsamt liv i Sverige. Vad som menas med att ha levt ett skötsamt liv är b.la att inte ha begått brott och inte heller ha skulder hos kronofogden.

Kommer din skuld hos kronofogden påverka din ansökan?
Att ha skulder hos kronofogden kan påverka ansökan. När migrationsverket avgör om du ska beviljas medborgarskap hämtar de uppgifter från b.la kronofogden. Jag förstår din fråga som att du har betalat din skuld för ett år sedan. I vissa fall kräver migrationsverket att du ska ha varit skuldfri i visst antal år, cirka 2 år innan du beviljas medborgarskap vilket innebär att skulden fortfarande kan påverka ansökan trots att du har betalt den.

Slutsats:
Det är svårt att avgöra om din tidigare skuld faktiskt kommer att påverka din ansökan. Risken finns dock för att den gör det.

Hoppas att det var svar på din fråga. Om du undrar något mer så tveka inte på att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare