Påverkar en bodelning under äktenskap arv?

Mamma och pappa är gifta. De har gjort bodelning inom äktenskapet. Vad händer med bankkonton när någon av mina föräldrar avlider? Gemensamma bankkonton, enskilda konton?

Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej och tack fr att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finns i Äktenskapsbalken (Äktb) och regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Reglerna om bodelning under ett äktenskap är i huvudsak samma som bodelning vid skilsmässa. I bodelningen ska allt giftorättsgods ingå (10 kap 1 § Äktb). Allt som finns på bankkontona som är giftorättsgods ska ingå i bodelningen oavsett om kontona var enskilda eller gemensamma. När en av dina föräldrar går bort kan de ske en bodelning, i denna bodelningen ingår allt giftorättsgods. Efter som det redan skett en bodelning under äktenskapet finns antagligen inte särskilt mycket giftorättsgods kar, men det som finns oavsett om det är en sak eller pengar på ett eget eller gemensamt konto ingår i bodelningen. Giftorättsgodset fördelas sedan lika mellan makarna. Det som inte förs över till den andre maken vid en eventuell bodelning ingår i dödsboet, som den andre maken ärver med förfogande rätt om det inte finns något testamente som säger något annat (3 kap 1 § ÄB).

För att sammanfatta kan man säga att det som är enskilld egendom när någon av dina föräldrar går bort ingår i dennes dödsbo. Om det sker en bodelning ska allt giftorättsgods ingå där annars ingår det också i dödsboet. På vilket konto pengarna finns gör ingen skillnad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,
Carl LohmanderRådgivare