FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2018

Påverkar att makar betalat olika mycket för lån och liknande bodelningen?

Hej!

Känner ett par som skilt sig, han löser ut henne ur huset dom köpt ihop, allt det är klart med pengar å sånt, som dom fått hjälp med. Men nu säger mannen att hon ska betala honom mer pengar eftersom han betalt mer på lån å driftskostnader sedan 2001, hon har jobbat hemma med egen firma hela tiden c:a halvtid, för att kunna ta hand om 2 barn, det ena barnet med en funktions störning som krävt att hon inte kan jobba mer, han har haft ett välavlönat jobb hela tiden, dom har haft delad ekonomi hela tiden, men han har betalt mer på gemensamma kostnader. Kan han komma å kräva mer pengar av henne?

Mvh Bengt Höglund

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man är Äktenskapsbalken (Äktb).

I en bodelning ska var make bidra med sitt giftorättsgods. Från detta kan de dra av för personliga föremål, tex kläder och även för tex lån (10 kap 1 +2 §§ Äktb). Avdraget för lån gäller bara för de lån som man har vid bodelningen, att man betalat av på lån innan gör ingen skillnad. Det finns ingen regel som säger att om man stått för vissa utgifter ska det påverka vad parterna bidrar med till bodelningen (11 kap 2 § Äktb).

Reglerna i äktenskapsbalken är dispositiva och om båda makarna är överens kan man göra en annan fördelning än den som beskrivs i lagen. Där hade ni kunnat ta hänsyn till vilka kostnader ni stått för, men som sagt måste båda parterna vara överens för att det ska vara möjligt (9 kap 13 § Äktb).

Han kan alltså inte kräva mer pengar av henne på grund av att han betalat en större andel av deras kostnader.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare