Påstådd underskriftsförfalskning av samboavtal
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När du och din sambo ingår ett avtal aktualiseras principen ”pacta sunt servanda”, vilket betyder att avtal ska hållas. Du och din sambo blir då bundna av avtalet och ska fullgöra det ni förpliktat er till, d.v.s. i detta fall avstå från att sambolagen ska gälla. Hon har således inte rätt att kräva femtio procent. Det hela blir en bevisfråga i ert fall, eftersom hon motsätter sig att ett avtal över huvud taget ingåtts. Det är svårt att avgöra hur bevisbördan vid eventuell tvist i domstol skulle placeras i ert fall då det råder viss oklarhet om hur HD:s praxis ska tolkas vid eventuell underskriftsförfalskning. Det beror på från situation till situation. I NJA 2009 s. 244 var det den som påstådde att underskriften var förfalskad som skulle bevisa detta, med beviskravet övervägande sannolikt. I varje fall kan du å din sida försöka styrka äktheten av samboavtalet genom eventuella vittnen som såg er upprätta avtalet, eller genom en handstilsanalys från NFC (som bytt namn från SKL).
Lycka till och jag hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning