Partner flyttar utomlands med barn utan andre förälderns samtycke

Hej Min partner är gravid med mig, hon säger hon ska resa annat land och föda barnet där och stanna där och undanhålla mig mitt barn i månader efter födseln. Det är ju mitt barn, jag vill vara med mitt barn från början, jag vill ha varannan vecka, jag vill skapa anknytning med mitt barn från födseln, mitt barn ska inte tingas vara utan mig mot sin vilja, jag har väl rätt att vara med mitt barn? Jag har väl rätt till varannan vecka? Det är ju mitt barn hon har dubbla medborgarskap, här och i ett annat land. Jag misstänker inte än att hon flyttar eller lämnar barnet där fast jag vet inte. Hur som helst, så vill hon vara i det andra landet 6 månader kring födseln och sen eventuellt komma tillbaka. Det jag vill är att få träffa mitt barn direkt efter födseln, dvs min rätt att vara med mitt barn som är ovärderligt hon säger att det bestämmer inte jag eftersom det är hennes kropp, vilket visserligen är sant, men det är barnet, mitt barn jag tänker på att få kunna vara med, inte hennes kropp hon säger att hon inte tänker samarbeta men så fort barnet föds har jag väl umgängesrätt? hon har väl inte rätt att undanhålla mig mitt barn? om man i förväg vet om detta, går det då inte att förhindra? Kan jag göra orosanmälan innan hon åker? Eller ska jag göra det när hon kommit tillbaka? Fakta blir ju att hon medvetet försvårat umgängesrätten för mig och mitt barn och därmed stulit några månader för mig och mitt barn de tre månaders tid med barnet när det föds får jag aldrig tillbaka

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Om ni får gemensam vårdnad över barnet, kan din partner inte flytta utomlands med barnet utan ditt samtycke

Om någon av vårdnadshavarna skulle flytta med barnen utan samtycke (och barnen är under 15 år) så finns en risk att denne föräldern begår brottet egenmäktighet med barn (7 kap. 4 § BrB). Denna risk är dock enbart teoretisk i situationer som berör en flytt till en närliggande ort och barnen fortfarande har möjlighet att ha kontakt med båda föräldrarna. De fall som slutat med straffrättsliga påföljder handlar ofta om grova överträdelser såsom att den ena vårdnadshavaren för bort barnet under en ofta avsevärt lång tid samt att den andre vårdnadshavaren inte kunnat få någon som helst kontakt med barnet under denna period.

I din situation har ju ännu inget hänt utan det är enbart teoretiskt. Fram tills dess finns det kanske inte så mycket att göra.

Hoppas det var svaret på dina funderingar

Eles KarahalilovicRådgivare