Partiell sublokation och uppsägningstid

Hej! Vad kostar det att ställa en fråga till er? Behöver veta det innan ni svarar mig. Fråga: En kvinna skriver på kontrakt för inneboende av hyresrum i min lägenhet (hyresrätt) Hon betalar deposition och 1 månadshyra. Nån dag senare ångrar hon sig och jag hävdar att hon nu ingått ett avtal. Efter tjat så ber hon om att "åtminstone få depositionen", vilket jag skickar direkt efter samtalet. 1-När är jag nu skyldig att ge tillbaka 1 mån hyra? 2-Kan man bryta ett skriftligt kontrakt på detta sätt? Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har valt att ställa en kostnadsfri fråga, det är alltså gratis.

1. Du undrar när du är skyldig att ge tillbaka depositionen.

2. Du undrar också huruvida ett avtal har ingåtts, och om det i så fall resulterar i kontraktsbrott.

Regler om hyra finner du i Jordabalken (1970:994) kapitel 12. Regler om avtal i allmänhet och dess ingående finns i Avtalslagen (1915:218).

Till att börja med går det att konstatera att du har en hyresrätt, en bostadslägenhet, vilken du tänkt att hyra ut ett rum i medan du bor där. Detta förhållande kallas partiell sublokation, vilket är tillåtet utan hyresvärdens tillstånd under förutsättning att det inte medför men för denne (12 kapitlet 41 § Jordabalken). Jordabalkens 12 kapitel innehåller inga närmare bestämmelser om kontraktsbrott vid denna typ av andrahandsupplåtelse.

Det kan därmed finnas skäl att se till avtalsrättsliga förhållanden i allmänhet.

I och med att kvinnan skrev på kontraktet godtog hon ditt anbud och ingick därmed i ett avtal (1 kapitlet 1 § Avtalslagen). Utifrån din beskrivning tolkar jag det som att det skulle kunna räknas som en "ren accept" utan oklarheter och accepten är därmed bindande. Att hon vidare betalar en månadshyra i deposition bekräftar bara det förhållande att hon avsiktligt ingått i hyresförhållandet.

1. Som jag förstår frågan har du redan givit tillbaka depositionen.

2. Vilka påföljder detta vidare kan resultera i beror därmed på vad ni har kommit överens om.

Eftersom ett hyresavtal har ingåtts, bör det sägas upp för att upphöra att gälla. Ledning kan åter sökas i 12 kapitlet Jordabalken, trots att det gäller partiell sublokation. Har ni inte kommit överens om någon uppsägningstid är huvudregeln att hyresavtal gäller på obestämd tid (12 kapitlet 3 § Jordabalken).

Hyresavtal på obestämd tid

Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla, vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen (12 kapitlet 4 § Jordabalken).

Hyresavtal på bestämd tid

Hyresavtal på bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats (12 kapitlet 3 § Jordabalken). Om hyresavtalet vill sägas upp innan hyrestidens utgång ska det göras:

en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor, en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader, tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader (12 kapitlet 4 § Jordabalken).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan konstaterats att det utifrån de i frågan beskrivna omständigheterna har ingåtts ett hyresavtal. Oavsett om det har ingåtts på bestämd eller obestämd tid så vill hyresgästen omedelbart säga upp avtalet. Du har därmed rätt att under uppsägningstiden, få den hyra som avtalats.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare