FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/08/2018

Parter har samma rätt vid bodelning i samboförhållande

Hej! Vad gäller vid en separation när man är sambo där den andra har barn? Har den personen mer rätt till saker (möbler, lösöre) som köpts till hushållet än den andra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då ett samboförhållande tar slut ska bodelning ske ifall en av parterna kräver det. Det är alltså inte obligatoriskt att genomföra en bodelning vid ett samboförhållande.

Vid en bodelning ska värdet av all samboegendom (gemensamt bohag och bostad) delas lika mellan parterna. Den ena parten har alltså inte rätt till egendom till ett högre värde än den andre bara för att den har ett barn.

En regel i sambolagen handlar dock om övertagande av bostad. Den innebär att ena parten kan få ta över bostaden där samborna har bott trots att bostaden tillhör den andra parten. För att ett sådant övertagande ska kunna ske måste det anses vara skäligt. Vid bedömningen kan man exempelvis beakta om den övertagande parten har ett barn att ta hand om. I bedömningen lär man dessutom beakta barnets ålder och vilken egendom som den övertagande parten själv bidragit med till bodelningen. Vid ett eventuellt övertagande av bostaden ska värdet av bostaden räknas av från den övertagande partens lott och den parten kommer då få mindre av det gemensamma bohaget.

Utöver regeln om övertagande av bostad, som tillämpas ganska sparsamt, finns det inga särskilda regler om att en sambo med barn har rätt till särskild egendom i bodelningen. Ni har alltså, i stort sett, lika stora rättigheter till egendomen som ingår i bodelningen. Ni får själva välja vilken egendom som ska gå till vilken part och för att bodelningen ska ha skett korrekt ska värdet på egendomen delas lika mellan er två.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare