FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/09/2018

Pappan vill ta med barnen utomlands i två veckor - kan han göra det utan mitt samtycke?

Hej!

Jag har 2 barn med en man från Uganda. Dottern är 3år och sonen är 6år. Vi har gemensam vårdnad men barnen bor full tid hos mig. Pappan träffar dom ca en gång per helg. Sonen vill aldrig vara med sin pappa pga vissa omständigheter som hänt. Nu vill pappan ta med sonen till Uganda i 2 veckor i vår/ sommar. Jag går inte med på det och nu hotar han med att blanda in någon myndighet som kan fatta ett beslut så vi inte kommer överrens. Har pratat med sonen som onte alls ville och blev jätte ledsen. Vad kan jag göra? Vem kan ta ett beslut i denna fråga och hur mycket lyssnar man på barnet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som vårdnadshavare har du rätt att besluta i frågor som rör ditt barns personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken). När vårdnaden är gemensam innebär det att det att sådana frågor också ska beslutas gemensamt (6 kap. 13 § föräldrabalken). Det innebär dock inte att exakt alla initativ måste ha den andra förälderns samtycke; rent vardagliga beslut kan tas ensamt. Frågan är då huruvida det är att betrakta som ett vardagligt eller ingripande beslut att ta med ett barn på en utlandssemester. Det är alltså en bedömningsfråga. Enligt min mening är det antagligen att räkna som ett ingripande beslut, just eftersom Uganda ligger väldigt långt bort samt att de ska vara borta i hela 2 veckor. Det kräver alltså båda föräldrarnas samtycke.

Barnets åsikter ska också beaktas i den utsträckning det är lämpligt med hänsyn till hens ålder (6 kap. 11 § föräldrabalken). Att din son på 6 år uttrycker en ovilja att åka på en längre utlandssemester med sin pappa bör vara relevant, då det inte är fråga om en kortare utlandsvistelse och eftersom sonen är tillräckligt stor att kunna ha en åsikt om vad han faktiskt känner sig bekväm med att göra.

Vad kan du göra?
Om barnet ännu inte fått ett pass utfärdat kan du förhindra en utlandsresa genom att vägra samtycka till att ett sådant ska utfärdas.

I annat fall ska du helt enkelt bara vägra samtycka till att pappan gör resan med sonen. Det finns inget sätt som han kan "tvinga" dig att gå med på att samtycka till utlandsresan, och inte heller finns det någon myndighet som kan ta det beslutet åt er. Vad han kan göra är däremot att ansöka om ensam vårdnad, men utifrån det du berättat vore det en låg sannolikhet för att han skulle beviljas något sådant av domstolen.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare