FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/12/2018

Påföljder vid konsumentköp

Köpte varor för 2500 kr ifrån en sida som heter mello2.com där dom sålde nån slags vitaminer som skulle öka ens chanser för att få en fin bränna. Två månader har nu gått och dom har varken svarat på Mail eller på hemsidan och inte hållit något som lovats. Vad gör jag då? Deras betalnings sätt var via Swish så swishade alltså företaget.

Lawline svarar

Eftersom att du som privatperson (konsument) har handlat i en butik (av en näringsidkare) är konsumentköplagen tillämplig, enligt 1 § konsumentköplagen (KKL).

Gällande påföljder finns det en rad sådana om du är missnöjd med varan. Enligt 16 § KKL ska en vara man köpt i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Varan anses enligt tredje stycket samma paragraf som felaktig om den avviker från detta.

Enligt 20 § KKL bedöms frågan om en vara är felaktig med hänsyn till dess beskaffenhet när varan avlämnas. Säljaren svarar alltså för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felen visar sig först senare. Enligt 20 a § KKL ska ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Oförenligt med felets art är det till exempel om felet skett genom olyckshändelse eller vanvård. Konsumentskyddet är alltså starkt under de första sex månaderna.

Enligt 22 § KKL stadgas vilka påföljder som kan göras gällande vid fel i varan, vilket är bland annat avhjälpande, omleverans, prisavdrag och hävning.

Köparen måste enligt 23 § KKL reklamera varan, alltså lämna säljaren ett meddelande om felet, inom skälig tid efter det att hen märkt eller borde ha märkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader ska alltid anses ha inkommit i rätt tid. Den yttersta reklamationstiden är tre år.

Enligt 27 § KKL har säljaren alltid rätt att på egen bekostnad vidta avhjälpande eller omleverans, även om köparen kräver en annan åtgärd.

Enligt 28 § KKL har köparen rätt till prisavdrag eller hävning om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga.

Enligt 29 § KKL har köparen rätt att häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse. Här görs en helhetsbedömning varvid möjligheterna att rätta felet eller kompensera köparen genom övriga påföljder skall beaktas. Bedömningen ska ske utifrån den individuella köparens förutsättningar. Det finns inget synbarhetsrekvisit för säljaren, säljaren behöver alltså inte ha förstått väsentligheten.

Det är upp till dig att bestämma vilka slags påföljder som du vill göra gällande. Notera att hävning är en ingripande påföljd, som kan vara svårt att få framgång med.

Filip BraunRådgivare
Public question details image

Tjänster till fast pris *

Behöver du hjälp med Avtalsrätt och Avtal? Vi hjälper dig till fast pris!

Avtalsgranskning4995 kr

Få ett avtal granskat av en utbildad jurist. Avtalet ska vara på svenska och får vara max 7 sidor långt. Juristen granskar avtalet och återkopplar till dig med skriftlig feedback. Vid behov i form av förslag på ändringar, tillägg och justeringar, samt rådgivning.

Betala medKlarna Logo
* Samtliga fastprisärenden hanteras av en jurist och inkluderar även en telefonavstämning