Påföljder vid hyresgästs underlåtelse att underrätta om fel

Hej!

Jag äger en bostadsrätt som jag hyr ut i andra hand. I kontraktet med andrahands-hyresgästerna står att de "omedelbart ska kontakta ägaren till lägenheten och förening vid vattenskada".

När jag av en ren tillfällighet besökte lägenheten för en tid sedan upptäckte jag att tio, tolv klinkerplattor i golvet vid duschen hade lossnat. Jag frågade hur länge det varit så här och de svarade 14 dagar och berättade att de hade duschat som vanligt.

Några dagar senare ändrade de sig till att plattorna varit lösa i tio dagar.

Nu har de ändrat sin berättelse till att det bara gått en vecka till att jag upptäckte de lösa klinkerplattorna.

När jag upptäckte de lösa plattorna sa jag till hyresgästerna att de inte fick duscha pga risken för vattenskada och bokade in en kille med en ordentlig fuktmätare som kom och kollade fukten. Han konstaterade att det (tack och lov) inte fanns fuktskador.

Nu har jag sagt till hyresgästerna att de inte får duscha förrän en våtrumscertifierad hantverkare har fixat klinkerplattorna. En sådan hantverkare är inbokad om fyra veckor.

Min fråga är om hyresgästerna har rätt ersättning för att de inte kan duscha trots att de inte berättade om de lösa plattorna vid duschen.

Mvh

Hyresvärden

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresgäster har mycket riktigt en plikt att underrätta sin hyresvärd om brister i lägenheten. Detta fastställs i Jordabalken (JB) 12 kap. 24 § andra stycket. Denna stadgar att hyresgästen måste underrätta hyresvärden om brister som måste fixas direkt för att större skada inte ska uppkomma. I det här fallet är det fråga om lossnade klinkerplattor vilket du poängterar kan ge upphov till fuktskador. Det borde därmed räknas som en brist som hyresgästen hade en skyldighet att rapportera.

12 kap. 24 § andra stycket bestämmer också vilka påföljder som blir aktuella när en hyresgäst eftersatt sin skyldighet att rapportera ett fel. Om felet i fråga orsakar ännu större skada på grund av att det inte kunde åtgärdas i tid, blir hyresgästen skyldig att ersätta hyresvärden för den uppkomna skadan. I det här fallet verkar det som att underlåtenheten att rapportera felet inte ledde till att någon större skada uppkom. Därmed har du förmodligen ingen rätt till ersättning från hyresgästerna. Det betyder även att hyresgästerna inte kan ses som ansvariga för skadan.

Enligt JB 12 kap. 16 § första punkten, har hyresgästen (med hänvisning till 12 kap. 11 § punkt 3) rätt till nedsatt hyra medan lägenheten är i bristfälligt skick så länge den inte skadats på grund av hyresgästen. Eftersom hyresgästen i det här fallet inte orsakat bristen har de således rätt till nedsatt hyra även om de inte underrättat dig om felet. Om det däremot hade uppstått fuktskada på grund av deras underlåtenhet hade bedömningen kunnat bli annorlunda. I ditt fall har de dock rätt till nedsatt hyra under tiden som de inte kan duscha.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare