Påföljder för en lokal i sämre skick

Jag sitter i styrelsen för en förening som hyr en lokal av kommunen. Vi hyr en övervåning i lokalen men har tidigare hyrt hela huset. Nu, många år senare, har kommunen hyrt ut undervåningen till någon. Entrén till både under - och övervåning är via samma låsta dörr med tagglås. Problemet är att vi inte har något lås upp till vår lokal och därför kan vem som helst som blivit insläppt till undervåningen ta sig upp till vår lokal på övervåningen. Vi har länge försökt driva frågan ang en dörr som går att låsa till vår lokal då vi har mycket av värde, men vi kommer ingenstans med kommunen. Vems ansvar ligger det på att vi ska ha en låst dörr till vår lokal? Ligger det på kommunen? Kommunen har i månader sagt att ”de ska kolla på det och återkomma” men det händer inget

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av det som framgår av din fråga är det mest troligt att det är kommunen som hyr ut lokalen, dvs är hyresvärd. Då det är med dem som ni kommunicerar med om förändringar i lokalen och att det är dem som har hyrt ut undervåningen.

Vems ansvar ligger det på att ha en låst dörr till er lokal?

Enligt 12:9 första stycket Jordabalken, talas det om avseende bostadslägenheter att de ska uppfylla den allmänna uppfattningen i orten angående skicket de tillhandahålls på tillträdesdagen. I andra stycket samma bestämmelse, talas det om att lokaler kan tillhandahållas i sämre skick om det har avtalats om det. Den allmänna uppfattningen gällande bostadslägenheter är självklart att det ska finnas en låst dörr. I ert fall har ni en lokal, och då får lokalen hyras ut i sämre skick. Dvs det kan vara tillåtet att inte det finns ytterligare en låst dörr till övervåningen, förutsatt att det står med i avtalet. Antagligen kommer inte detta stå med i avtalet och då bör inte den allmänna uppfattningen på orten vara uppfyllt.

Hur ni kan gå vidare med er fråga?

Hyreslagen innehåller olika regler om påföljder då en lokal har hyrts ut i sämre skick än det som avtalats. Kravet för att kunna genomföra en påföljd för en lokal som har hyrts ut i befintligt skick är enligt 12:11 andra stycket jordabalken

1. Att lokalen enligt den allmänna uppfattningen på orten inte är fullt brukbart för sitt ändamål, och 2. Att hyresgästen då hen ingick avtalet inte kände till bristen eller kunde upptäcka den med vanlig uppmärksamhet (12:11 jordabalken).

Min uppfattning är att punkt 1 är uppfyllt, men då ni sannolikt kände till att det inte fanns en till låsningsbar dörr på övervåningen är nog inte punkt 2 uppfyllt.  Detta innebär att påföljderna i 12:11 st. 1 Jordabalken, sannolikt inte kommer att kunna bli tillämpliga.

Däremot finns det en förhandlingsklausul i ert hyresavtal, är min rekommendation att ni vänder er till hyresnämnden och frågar om det är godtagbart att er lokal hyrs ut utan en låsningsbar dörr på övervåningen och därefter vänder er till kommunen med hyresnämndens svar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare