Påföljd vid upprepade ringa stölder?

Ringa stöld vid två tillfällen, ett på ca 40kr och det andra på ca 400kr. Ska tydligen finnas på kamera. Har ej haft riktigt förhör än, vad kan påföljden bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet snatteri, eller ringa stöld som det numera heter, återfinns i 8 kap. 2 § brottsbalken. Tillämplig lag för bestämmelse av påföljd är brottsbalken (BrB).

Allmänt om flerfaldig brottslighet

Inledningsvis kan sägas att huvudregeln är att om någon begår brott vid skilda tidpunkter så ska dessa betraktas som separata brott. Vad det gäller påföljden är huvudregeln dock att personen får en gemensam påföljd för alla brott denne har begått, BrB 30:3 1st. Däremot kan det betraktas som en försvårande omständighet att personen har begått flera brott vilket kan resultera i ett strängare straff, se BrB 29:2.

Ringa stöld vid två eller flera tillfällen – Straffskala, straffvärde och påföljd

Vilken pågöljd som är aktuellt bedöms utifrån den straffskala som anges för brott, i detta fall ringa stöld. Straffskalan för ringa stöld är böter eller fängelse i max sex månader, 8 kap. 2 § BrB).

Utifrån brottets straffskala ska domstolen göra en bedömning av brottets straffvärde, vid denna bedömning beaktas bland annat den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit samt vilka avsikter gärningspersonen haft, 29 kap. 1 § BrB. Hänsyn ska även tas till eventuella försvårande omständigheter (29 kap. 2 § BrB) och/eller förmildrande omständigheter (29 kap. 3 § BrB). Vid bedömningen av straffvärdet är huvudregeln att man utgår från straffskalans lägsta värde, i detta fall böter. Det innebär att försvårande omständigheter kan bidra till ett höjt straffvärde medan förmildrande omständigheter kan sänka straffvärdet.

Utifrån brottets straffvärde bestämmer domstolen sedan en påföljd. Inom svensk straffrätt finns det något som kallas för en presumtion mot fängelse (30 kap. 4 § första stycket BrB), det vill säga att fängelsestraff så långt som möjligt bör undvikas. Enligt praxis är det ovanligt att man döms till fängelse vid ringa stöld, allt som oftast blir straffet dagsböter. Värt att nämna är dock att presumtionen mot fängelse kan brytas, exempelvis om straffvärdet är högt, om brottet utgör ett artbrott eller om den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott (30 kap. 4 § andra stycket BrB).

Här ska också sägas att om straffvärdet för brottet är två år eller mindre, vilket det är för ringa stöld, och det finns särskilda skäl kan domstolen välja att döma till villkorlig dom eller skyddstillsyn istället för fängelse. Särskilda skäl kan vara att den dömde anses lämplig för samhällstjänst eller det anses tillräckligt att förena villkorlig dom eller skyddstillsyn med böter, 30 kap. 7 § 2 st. och 30 kap. 9 § 2 st. BrB.

Slutsats

Som ovan redogjorts är det flera faktorer som avgör vad det blir för påföljd vid ringa stöld. Av din fråga framgår det inte om det finns en tidigare historik av brottslighet eller andra omständigheter som innebär att det finns försvårande eller förmildrande omständigheter i just detta fall. Att det rör sig om två fall av ringa stöld kan domstolen se som en något försvårande omständighet. Under förutsättningen att det inte finns ytterligare försvårande omständigheter talar dock mycket för att påföljden blir böter.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Aksel DelfinRådgivare