Påföljd vid stöld

Hej,

Jag blev fångad i affären öob. Jag stal för 1,145 kronor. Jag erkänner min skuld. Polisen överlämnade mitt ärende till domstolen. Jag var i domstol, jag var försökt. Domaren berättade för mig att komma in 2 veckor. Jag kommer att bli satt i fängelse eller böter med pengar. Jag dömdes aldrig, och jag blev fångad för första gången med stöld. Hjälp mig, jag ska bli fängslade eller böter med pengar? hur många månader fängelse? om jag straffas med böter, hur mycket? 50.000kr?, 65.000? Min lön är 13.500 efter skatt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det utifrån din fråga som att du inte tidigare blivit dömd för brott, men nu är åtalad för stöld. Jag kommer i mitt svar att redogöra för straffskalan gällande brottet stöld, samt vilka faktorer som ligger till grund för påföljdsbestämningen.

Straff för stöld

Brottet som aktualiseras är stöld enligt Brottsbalken 8 kap 1 § (här). Straffskalan för stöld är fängelse i från 14 dagar till högst två år. Det ska påpekas att det inte nödvändigtvis behöver vara ett fängelsestraff som utdöms, vid mindre allvarliga brott finns en presumtion om att inte döma till fängelse utan byta ut det mot annan påföljd t.ex. villkorlig dom och böter, exempelvis vid mindre stölder, såsom din.

Straffmätning

När man ska avgöra hur hårt straff som skall utdömas, görs en straffmätning. Vid straffmätningen tar man hänsyn till faktorer i det enskilda fallet, exempelvis hur allvarligt brottet är, om du begått brott tidigare och om det förekommit andra förmildrande eller försvårande omständigheter. Dessa omständigheter finns i Brottsbalken 29 kap 2 § (här) och 29 kap 3 § (här).

Sammanfattning

Vad påföljden blir i ditt enskilda fall är svårt för mig att bedöma, då bedömningen görs individuellt. Det är troligt att det blir villkorlig dom tillsammans med böter. Böternas storlek kommer delvis att grundas på dina inkomstförhållanden, du behöver därför inte vara orolig för att det ska bli ett oskäligt belopp för dig att betala.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare