Påföljd och procedur för ringa narkotikabrott

Hejsan

Jag blev tagen av polisen då jag hade på mig 3st olika narkotikaklassade droger. MDMA 0,3gram - Ketamin 0,1gram och Hash 0,9gram. Jag blev förhörd, fick lämna urinprov och fick sedan lämna polisstationen.

Enligt polismannen som förhörde mig så hade jag blivit dömd för Ringa Narkotikabrott.

Det jag undrar är;

1. Är jag dömd för "Ringa Narkotikabrott" som polisen sa, eller är det åklagaren som bestämmer vad domen blir?

2. Vad tror ni jag kommer få böta? Har en inkomst på ca 34 000kr före skatt. Är 26år, ogift och skuldfri

3. Ungefär efter hur lång tid tar det att få besked om domen?

Ska tilläggas att jag aldrig blivit straffad för något tidigare.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

den som bland annat innehar eller brukar narkotika med uppsåt döms för narkotikabrott. Är brottet med hänsyn till mängden narkotika och övriga omständigheter att anses som ringa, döms man istället för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader. 1 § 1 st. 6 p. Narkotikastrafflagen (NSL) 2 § NSL

Av vad du beskriver så faller detta nog inom beskrivningen av ringa narkotikabrott.

En polis kan aldrig döma dig för ett brott, detta görs i en rättegång. Dock kan det vara så att ett strafföreläggande erbjudits dig. Om du godkänner ett strafföreläggande så innebär det att du erkänner brottet och då behöver man inte ha en rättegång. 48 kap. 2 § Rättegångsbalken (RB)

Då du troligtvis kommer att dömas till böter så handlar det först om antal dagsböter som är baserat på brottets svårighet, detta kan vara mellan 30-150 st. dagsböter. Sedan är det fråga om varje dagsbots storlek som baseras på din inkomst och ekonomiska förhållanden i övrigt, detta kan vara mellan 50-1000 kr. 25 kap. 2 § brottsbalken

Troligtvis hamnar det i de mindre skalorna gällande antal dagsböter men det är svårt att förutse vad varje dagsbots storlek hamnar på.

Om du har skrivit på ett strafföreläggande så ska du även bli meddelad om vad påföljden blir. Om det istället leder till rättegång så ska domen vanligtvis meddelas inom två veckor. 17 kap 9 § 2 st. RB

Om du vill ha mer hjälp så kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet.

MVH

Zinar BudakRådgivare