Påföljd för ringa narkotikabrott

Hejsan! Är 25 år med fast jobb. Åkte dit i vintras för hot mot tjänsteman och fick 40 h samhällstjänst samt villkorlig dom. Nu pissade jag antagligen positivt i helgen och de sa jag var misstänkt för ringa narkotikabrott. Har två ringa sedan tidigare. Bör jag vara orolig för fängelse eller vad tror du kommer hända eftersom det inte har gått så lång tid.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att jag inte har alla omständigheter i ditt fall så kan jag inte exakt svara på vilken påföljd du kommer få. Jag har istället valt att översiktligt förklara hur domstol gör sin bedömning och vad du troligtvis kan få för påföljd.

Ringa narkotikabrott har en abstrakt straffskala på böter eller fängelse i högst sex månader (2 § Narkotikastrafflagen, NSL). Första steget är att bestämma straffvärdet, vilket är ett mått på gärningens förkastlighet och gärningsmannens skuld. Vid bedömningen av straffvärdet beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft (se 29 kap 1 § Brottsbalken, BrB). Utöver detta finns vissa förmildrande och försvårande omständigheter som kan påverka ett straffvärde (se 29 kap 2-3 §§ BrB). Domstolar har också vissa riktlinjer och diagram för att bestämma straffvärdet vilket beror på drogens art och mängden (se här). Ringa narkotikabrott brukar ofta landa på böter i straffvärde.

Nästa steg är att bestämma ett straffmätningsvärde vilket är straffvärdet minus ungdomsrabatt, billighetsskäl och eventuellt återfall. I och med att du är över 21 år så kommer du inte att få någon ungdomsrabatt (lägre straff) enligt 29 kap 7 § BrB. Ytterligare omständigheter som påverkar straffvärdet i nedsättande riktning är så kallade billighetsskäl (se 29 kap 5 § BrB). Exempel på sådana är om den tilltalade till följd av brottet drabbats av allvarlig kroppsskada eller om den tilltalade till följd av hög ålder eller dålig hälsa skulle drabbas oskäligt hårt m.fl. Något som kan påverka straffvärdet är också återfall i brott enligt 29 kap 4 § BrB. Det jag med säkerhet kan säga är att dina två tidigare ringa narkotikabrott är likartad till det brott du nu är misstänkt för. Om tiden emellan har förflutit längre än cirka 3-4 år så kommer inte dina två tidigare narkotikabrott spela någon roll för straffvärdet. Att du blivit dömd tidigare för hot mot tjänsteman är inte likartad till ringa narkotikabrott. Därmed kommer detta brott inte att påverka (se 29 kap 4 § BrB).

Sista steget är det själva påföljdsvalet. Ringa narkotikabrott kommer i ditt fall troligtvis vara på bötesnivå. Eget bruk av narkotika brukar exempelvis leda till lägsta bötesstraff (30 dagsböter) oavsett vilken slags narkotika det gäller (25 kap 2 § BrB).

Sammanfattat brukar ringa narkotikabrott resultera i böter. Dina två tidigare ringa narkotikabrott påverkar sannolikt inte om det inte gått längre tid än 3-4 år.

För fler frågor är du välkommen att ringa till vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare