FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/07/2020

Påföljd för grovt penningtvättsbrott

hej! jag är misstänkt för grov penningtvätt jag har bara haft narkotikabrott men där fick jag betala böter 2600kr i böter. aldrig suttit inne tror ni jag kommer få fängelse el böter jag är mycket orolig över det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De olika straffskalorna för penningtvättsbrott finns i lagen om straff för penningtvättsbrott.

Straffet för grovt penningtvättsbrott är fängelse i lägst sex månader och högst sex år (5 § lagen om straff för penningtvättsbrott). Det innebär att böter inte finns med på straffskalan.

Om du blir dömd för grovt penningtvättsbrott kan du få fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid påföljdsbedömningen finns det andra omständigheter utöver själva penningtvättsbrottet som domstolen tar hänsyn till, däribland din ålder och om det föreligger andra omständigheter som talar för en hårdare eller mildare påföljd. Även tidigare brottslighet kan påverka bedömningen. Närmare regler och exempel på vad som utgör försvårande och förmildrande omständigheter finns i 29 kap. brottsbalken.

Vänliga hälsningar,

Emlika MagnussonRådgivare