FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/01/2014

Påföljd efter bidragsbrott

För något år sedan fick jag ekonomiskt bistånd från kommunen, då pengarna inte räckte till öppnades ett nytt konto i mitt namn, vilket jag dolde för handläggaren på soc, in på det kontot sattes det under ca 1 år in pengar från vänner och familj samt av mig själv, det var pengar jag fått av vänner,presentpengar, lånat, fick tillbaka efter att jag lånat ut osv. Det hände även att jag ljög för handläggaren som hade hand om mitt ärende. sammanlagt ca 50 000:- kom in på det kontot. får även tillägga att jag för ca 5 mån sedan blev tagen för snatteri och fick böta för detta. Jag har nu fått hem en kallelse om förhör ang bidragsbrott. vad kommer jag få för straff ?! och vad händer med mitt barn ? (jag har delad vårdnad med mamman, men hen är folkbokförd hos mig.)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har alltså gjort dig skyldig till brott enligt Bidragsbrottslagen (2007:612 - se: https://lagen.nu/2007:612). Enligt lagens 2 § ligger straffskalan för brott av normalgraden i fängelse i höst 2 år.

Om du fälls för brottet kommer ditt straff bero på flera saker, främst då hur grovt brottet var (hur mycket pengar som betalades ut till dig). Traditionellt i Svensk straffrätt används inte straffskalorna fullt ut och utgångspunkten är att straffvärdet för "normala" brott ligger utgångspunkten i nedre delarna av straffskalorna.

Avseende vårdnad av barn är det inte särskilt vanligt att man förlorar vårdnaden om sitt barn om man döms för brott. Detta beror dock naturligtvis på brottets karaktär och i vilken mån de sociala myndigheterna anser att ditt beteende utgör en fara för ditt barn. Så länge du kan visa att du inte brustit i omsorgen för ditt barn torde det inte vara något problem.

Robin HenningsonRådgivare