FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2016

På förhand veta om smycken ska ingå i bodelning?

Hej! Har redan skrivit till er angående en skilsmässa och fick inte svar på en del frågor. Ni skriver att smycken är personligt och ska inte ingå i en bodelning om det inte missgynnar den andra maken. Vi har levt under ganska normala förhållande, inget överflöd med andra ord och skaplig ekonomi. Saken är den att min fru har värderat sina smycken,(hos en guldsmed) och fått en summa på drygt 250 000:-. Själv har jag smycken värda mindre än 10 000:-. Jag tycker det är en ganska markant snedfördelning, vad tycker ni? Vidare har hon som sagt redan flyttat och tog då med sig utöver smycken en ganska värdefull servis. Det får man väl inte innan bodelningen ägt rum?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och välkommen åter till Lawline.

Det stämmer att smycken kan tas undan från bodelningen i skälig omfattning enligt 10:2 ÄktB. Enligt propositionen till den här lagen ska denna skälighet bedömas med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden. Rätten att undanta den här typen av egendom ska också bedömas med hänsyn till vad din fru sammanlagt vill hålla utanför delningen. Det finns alltså många fler omständigheter som påverkar huruvida smyckena ska ingå i bodelningen och det går dessvärre inte att på förhand säga vad som kommer att ingå i en bodelning då det är något som avgörs av makarna, domstolen eller en bodelningsförrättare.

Det svar du tidigare fått är det som ingår i gratisrådgivningen men vill du ha en bättre prognos över huruvida smyckena kommer ingå i bodelningen eller hjälp med att göra gällande att de ska ingå i er bodelning rekommenderar jag att du bokar tid med en jurist på Lawline juristbyrå.

Hoppas svaret var till hjälp.

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare