Övervakningskamera som filmar grannes tomt och hus

Hej! Min granne har satt upp en övervakningskamera som filmar hela vår tomt och hus. Anmälde detta till Polisen och som gjorde husrannsakan men de fann ingenting. Det konstiga var att de underrättade honom om detta i förväg så då han hann plocka bort den. Nu är den tillbaks igen. Vad göra?

Mvh Lasse

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring kameraövervakning finns i kameraövervakningslagen.

Jag tokar det som att din granne är en privatperson. Enligt 5 § kameraövervakaingslagen får din granne i egenskap av privatperson, endast sätta upp övervakningskameror som fångar det som är i grannens bostad eller inom gränserna för dennes villa, radhus eller trädgård. I dessa fall behöver din granne inte ansöka om att få sätta upp övervakningskameror eftersom denne i detta fall inte täcks av kameraövervakningslagen. Men om din granne som du beskriver, fångar gatan utanför och din tomt och ditt hus på film, klassas detta som ett område dit allmänheten har tillträde enligt lagen. För att få kameraövervaka ett område dit allmänheten har tillträde krävs enligt 8 § kameraövervakningslagen att din granne söker tillstånd hos Länsstyrelsen.

Jag råder dig till att kontakta din granne och fråga om denne har tillstånd för kameraövervakningen. Om så inte är fallet, och om grannen inte tar ned kameran efter din begäran, bör du kontakta polisen igen och förklara ditt läge.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare