FrågaEKONOMIÖvrigt28/08/2020

Övertagande av privatlån

Jag och min ex man har ett gemensam privatlån, som han betalar varje månad. När vi separerade skrev vi ett eget kontrakt på att han ska sköta avbetalningarna och att om han ej betalar så ska han ta över lånet själv omedelbart. Är detta kontrakt giltigt trots att vi skrivit det själv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om lånet är ert gemensamt så går det naturligtvis bra om det endast är din man som betalar för det, då ni kan dela upp det hur ni vill så länge det betalas. Däremot när det gäller att han ska ta över lånet själv är det lite mer komplicerat. Ni kan inte ensamma besluta om vem som ska stå på lånen, utan det beror p om banken (eller var lånet nu kommer ifrån) går med på att "flytta över" lånet. Om ni förklarar hur ni vill göra för långivaren är det förstås inte alls omöjligt att de går med på det om din före detta man har någorlunda god inkomst.

Om ni inte skulle få tillåtelse att flytta över lånet kan ni avtala sinsemellan att han betalar dina lån. Då är det alltså en skyldighet "mellan er", och du måste betala av på ert lån. Däremot innebär avtalet mellan er två att du kan kräva pengar du betalar lånet med från din före detta man (eller också kan naturligtvis han göra inbetalningarna).

Men ett avtal om att en av er ska ta över lånet sinsemellan är inte giltigt. Ni kan inte ensamma bestämma att han tar över dina lån, utan antingen måste banken gå med på det eller också kan du och han komma överens om att han ersätter dig för alla lånekostnader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare