Övertagande av lån och betalning i utbyte mot fastighet utgör inte gåva och är inte skattefri

Hejsan! Min pappa har gott bort och jag och min syster har i och med detta ärvt hans hus. Jag skulle vilja överta huset och vi diskuterar hur man gör för att jag ska kunna överta huset som en gåva. Huset har ett taxeringsvärde på

2 183 000kr och bolånet uppgår till 1 360 000kr. Vår tanke är att jag får överta huset med dess lån, plus att jag ger min syster 750 000kr.

Hur fungerar det med skatter? Jag har förstått det som att jag övertar skatten från när pappa köpte huset, men hur ser det ut för min syster? Behöver hon betala någon skatt för gåvan?

Mvh Jacob

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Gåvor är generellt sett skattefria. Det upplägg du beskriver ses dock tyvärr inte som en gåva eftersom du dels tar över lånen samt ger din syster pengar i utbyte mot fastigheten. Övertagandet av lånen och pengarna kommer att ses som betalning för fastigheten och upplägget kommer istället ses som ett köp. Din syster kommer därför att få betala kapitalvinstskatt på försäljningen.

Skatten beräknas på delen (din systers hälft) av lånen som du tar över (680 000 kr) och pengarna du ger henne (750 000 kr). Försäljning av privatbostäder beskattas med 22 %, vilket alltså blir: (680 000 + 750 000) x 0.22 = 314 600 kr i skatt.

Hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare