FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/08/2015

Övertagande av lån

Hej!

Jag har ett privatlån där min pappa är borgenär, han själv har enbart ett bolån, inget annat privatlån. Nu är det så att jag vill köpa ett hus men banken kan inte låna mig det beloppet jag behöver då jag redan har ett så pass högt privatlån. Min pappa vill då överta privatlånet på sig själv så jag blir skuldfri. Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni tar del av den juridiska rådgivningen som Lawline ställer till förfogande!

Övertagande av en annans lån är genomförbar såvida långivaren ger sitt godkännande. I korrelation med en sådan bedömning utförs en kreditvärdering som ska fastställa huruvida den nya gäldenären är i stånd att betala övertagen skuld. Ni behöver således vända er till banken för en enskild prövning!

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare