Övertagande av hyresrätten vid samboseparation

Om jag och min sambo skaffar en hyresrätt tillsammans, och jag säger upp min nuvarande lägenhet där vi båda bor sen ett antal år, och båda står på det nya hyreskontraktet - vad gäller då om en vill flytta isär och inga speciella behov gör att just en av oss ska bo kvar, måste vi då försöka byta till 2..? /Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresrätt som anskaffats för att ni ska bo där gemensamt som sambos, kommer ingå i er samboegendom och kommer sålunda bli föremål för behovsprövning vid en eventuell separation. Det bästa är att ni försöker komma överens om vem som ska bo kvar. Kan ni inte komma överens själva om vem som ska ha lägenheten, kan ni vända er till tingsrätten som då förordnar er en bodelningsförrättare. Själva ansökan är ungefär 900:- och till det kommer kostnader för bodelningsförrättaren, vilket ni förutsätts dela lika på.

Som du skriver beaktar man vem som har högst behov av att ha kvar lägenheten. Bedömningen skiljer sig stort från fall till fall. Exempel som väger tungt är om ni har ett gemensamt barn som en av er huvudsakligen ska bo med. Denna tar då över hyresrätten. Hänsyn tas också till sambornas ekonomiska situation och övriga omständigheter. Har ni inga barn och inte heller någon nämnvärd skillnad i inkomst eller andra omständigheter tittar man bland annat på vem som kan få ett nytt kontrakt snabbast.

Bodelningsförrättaren är menad att vägleda er i detta och således betyder det att ni inte behöver införskaffa två stycken nya hyresrättslägenheter för att ni separerar. Någon har som huvudregel bättre behov av lägenheten än den andra.

En avslutande notis jag vill tillägga är rättsföljden av om ni skulle skriva ett samboavtal. Trots att ni eventuellt undantar lägenheten till förmån för en av er genom ett samboavtal, går regeln om bäst behov före och ni kommer således behöva göra samma bedömning som ovan om ni inte kommer överens i separationen. Ett samboavtal gör således ingen skillnad i just det här fallet.

Hoppas du fått svar på din fråga. Jag önskar er lycka till i er nya lägenhet!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare