Övertagande av hyresrätt enligt 22 § sambolagen

Hej jag o min sambo har separerat (han bor redan hos sin nya flickvän ). Frågan är att jag bor kvar i hans lägenhet (hyresgäster ) men han vill ha sin lägenhet tillbaka o jag har ingenstans att ta mig till har han rätt till det? Juste våran två små barn bor med mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni var sambor gäller sambolagen (2003:376). Enligt lagen (22 §) har den av er som har bäst behov av hyresrätten rätt att ta över den. Eftersom era barn bor hos dig är det sannolikt du som har bäst behov av lägenheten och du har då rätt att ta över lägenheten. En hyresrätt har inget värde eftersom det är olagligt att sälja hyresrätter, därför behöver du inte betala din förra sambo något för att ta över lägenheten.

För att du ska kunna ta över hyresrätten behöver du göra anspråk på lägenheten inom tre månader från att din sambo flyttade ut. Anspråket gör du till domstolen som kommer bestämma vem som ska få hyresrätten. Domstolen kan avgöra vem som tillfälligt har rätt att bo kvar i lägenheten medan domstolen prövar frågan (31 §).

Hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare