Övertagande av hyresrätt

Min mor bor i en hyresrätt har bott där sen ca1975, när min far dog då tog hon in en hyresgäst som hon hyr ut rum samt att de delar på resten AB lägenheten min mor hsr ett eget rum oxå. Jag vill veta om hyresgästen har rätt att ta över när mor flyttar till äldreboende, vilket vi vill att hon ska få göra, dom har levt som familj trots stor åldersskillnad, tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna ta över din mors hyresrätt krävs att din mor och hyresgästen uppfyller vissa krav. Jag vill också nämna att det som regel kan vara svårt för en inneboende att uppfylla de krav som finns i lagen. Eftersom du skriver att de levt som en familj kan det dock finnas en chans för den inneboende att ta över lägenheten. Jag kommer nedan att lista de villkor som måste uppfyllas och sedan gå igenom de mer i detalj. Jag kommer avsluta med en kort sammanfattning.

Din mor får överlåta lägenheten till

- en närstående

- som varaktigt

- sammanbor med henne.

- Om hyresnämnden ger tillåtelse till överlåtelsen (12 kap. 34 § JB).

Närstående

Hit räknas först och främst föräldrar, barn, syskon och andra nära släktingar. Det finns dock en möjlighet att även andra kan ses som närstående. Om den inneboende på grund av särskilda omständigheter kan anses ha kommit att stå din mor nära kan hon faktiskt räknas som närstående. Eftersom jag inte vet så mycket om deras relation kan jag tyvärr inte svara på exakt hur den aktuella situationen skulle bedömas.

Varaktighet

I praxis har detta villkor ansetts uppfyllt då personerna sammanbott i runt tre år. Om din mors inneboende bott där i minst tre år så borde detta alltså vara tillräckligt för just detta kriteriet.

Sammanboende

Detta innebär att din mor och den inneboende ska ha haft ett i princip gemensamt hushåll (alltså att de delat på matkostnader och liknande) och att de använt lägenheten gemensamt. Om de inte haft det så kommer den inneboende inte att kunna ta över lägenheten. Det vanliga är förstås att detta villkor inte uppfylls av en inneboende. Eftersom det inte framgår av frågan om de haft gemensamt hushåll kan jag inte heller svara på om detta villkor är uppfyllt.

Hyresnämndens tillåtelse

Så länge det är skäligt att hyresvärden nöjer sig med förändringen ska tillstånd ges (12 kap. 34 § JB). Om den inneboende framstår som en pålitlig person som kan betala hyran borde tillstånd ges.

Sammanfattning

En inneboende har vanligtvis ingen rätt att ta över lägenheten den bor i. Om din mor och den inneboende står varandra särskilt nära och har haft ett gemensamt hushåll finns det dock en chans att hon har rätt att ta över boendet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,
Sara JönssonRådgivare