Övertagande av den gemensamma bostaden när sambor separerar

Hej!

Jag har en fråga angående samboavtal och att bostaden skall gå till den bäst behövande sambon.

Jag äger och belånar till en bostadsrätt till 100%. Jag och min sambo flyttade in samtidigt och vi upprättade därmed ett samboavtal där bostaden och bohaget inte blir föremål för bodelning.

Om jag och min sambo skulle skaffa ett barn där endast hon har vårdnaden, och vi separerar, vad händer med bostaden - i och med samboavtalet?

Jag vet att det finns en paragraf som säger att den "bäst behövande sambon" får överta lägenheten, dock genom ersättning (22 §). Men säg att bostaden kostade mig 1 miljon. Hur mycket kommer sambon då att ersätta mig, endast hälften, eller hela beloppet (dvs 1 miljon)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om man har upprättat ett samboavtal som säger att bostaden inte ska bli föremål för bodelning så är utgångspunkten att det är detta som gäller. Men precis som du redan är inne på så finns det ett undantag 22 § sambolagen som öppnar upp för en möjlighet för den ena sambon att överta den gemensamma bostaden under vissa förhållanden även om bostaden inte ska bli föremål för bodelning enligt lag eller avtal.

Förutsättningarna är att den sambon som gör anspråk på att få överta bostaden dels kan sägas vara bäst behövande och dels att ett övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Att den ena sambon i framtiden ska ha ensam vårdnad över gemensamma barn talar mycket starkt för att den sambon kommer anses vara bäst behövande. Vid skälighetsbedömningen finns det utrymme för att ta hänsyn till sådant som exempelvis att bostaden har gått i arv hos den som äger den och därför har stort affektionsvärde. För en bostadsrätt som köptes i samband med att samboförhållandet inleddes är det dock inte mycket som talar för att det skulle vara oskäligt med ett övertagande.

I paragrafens tredje stycke behandlas ersättningen. Där står att den som övertar bostaden ska ersätta den andra sambon för bostadens värde. Med bostadens värde menar marknadsvärdet, alltså inte nödvändigtvis vad bostadsrätten köptes för. Eftersom du äger bostadsrätten till 100% så skulle din sambo alltså behöva ersätta dig med 1 miljon kronor om bostadsrätten hade haft ett marknadsvärde på 1 miljon. Detta sker antingen genom att hennes andel i bodelningen minskar eller, om den delen inte kan minskas i tillräckligt hög utsträckning, genom att hon ersätter dig med pengar.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare