Övertagande av bostad i samboförhållande, om icke gemensamt barn

Hej!

Min sambo har gjort slut med mig efter 9 månaders förhållande. Jag sade upp min studentlägenhet i samband med att jag slutat plugga och skaffade ett eget hyreskontrakt på en lägenhet och han sade upp sin lägenhet och flyttade dit.

Vi har varit sambos i 4 månader. Han har en son på 2.5 år som är folkbokförd hos mamman, men bor varannan vecka hos han. Han har inte betalat hyra på 3-4 månader då han haft dålig ekonomi. Han har sovit hos en annan tjej sedan den dagen det tog slut (4 dagar idag). Han hävdar att han har rätt till lägenheten då han har störst behov för att han har barn.

Stämmer det? Tänker främst på att vi varit sambos kort tid, han sover inte i lägenheten så tänker att han inte har behov, barnets behov av boende är tillgodosett hos mamman samt att han ej betalat hyra sen vi flyttat hit. Vi skaffade på ett sätt lägenheten för att bo tillsammans, men å andra sidan hade jag flyttat till en annan lägenhet ändå i och med att jag inte kunde bo kvar i min studentlägenhet då jag slutat plugga.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

Jag kommer att utgå från att du och din före detta sambo inte har ingått ett samboavtal om hyreslägenheten.

Först kan det vara värt att nämna att din lägenhet betraktas som gemensam bostad för dig och din före detta sambo och kan därför bli föremål för bodelning. Detta beror på att den är förvärvad för gemensam användning, dvs. att ni avsåg att lägenheten skulle användas av båda (3 § och 5 § 2 p. SamboL). Det har tyvärr inte någon betydelse att ni var sambos en kort tid efter att du fick ditt egna hyreskontrakt.

Begäran om bodelning ska göras inom ett år från att samboförhållande upphörde (8 § andra stycket SamboL). Ert samboförhållande upphörde när ni flyttade ifrån varandra vilket var fyra dagar efter att du skickade in frågan (2 § 2 p. SamboL)

Den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få den i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (16 § andra stycket SamboL).

Vad gäller frågan om barnet har en inverkan i detta fall framkommer det av praxis följande. Om det finns barn i samboförhållandet och barnet huvudsakligen kommer att bo hos den ena sambon torde denna sambo i regel ha störst behov av bostaden. Även om barnen inte är gemensamma borde det förhållandet att barnet bott hos samborna under sambotiden vara en omständighet som talar för att bostaden bör tilldelas den sambo hos vilken barnet fortsätter att bo. Med hänsyn till att barnet bodde hos er varannan vecka har barnet inte huvudsakligen bott hos er. Detta talar inte för att han har rätt till bostaden mer än dig. Andra omständigheter som kan vägas in i vid behovsprövning är om sambos handikapp, hälsa, arbetsplats och möjlighet att erhålla bostad på annat håll. Att din före detta sambo redan har ordnat ett nytt boende som kan vara permanent talar också för att du bör ha mer rätt till bostaden.

Sammanfattningsvis bör det faktum att barnet har bott hos er varannan vecka inte innebära att din före detta sambo har mer rätt till bostaden.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare