FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2020

Övertagande av bolån vid separation

Jag och min sambo har gjort slut men vi äger en lägenhet tillsammans och jag står kvar som medsökande i bolånet på 2 000 000 kr. Jag vill lämna lägenhet till honom (inte sälja) för att kunna gå vidare i livet, jag vill bara bli av med både lägenheten och lånet. Om han bor kvar i lägenheten får han ta över hela lånet? Finns det en annan lösning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur kan din ex-sambo ta över bolånet?

Lånet upphör inte vid separationen utan det krävs att er bank godkänner att din ex-sambo ska ta över lånet för att ni inte ska vara gemensamt betalningsskyldiga. Det alternativ som kanske ligger närmast till hands är be din ex-sambo att lösa ut dig från lånet. En faktor som banken kommer väga in är t.ex. om din ex-sambo har de ekonomiska förutsättningarna som krävs för att ta över lånet ensam. Med samtycke från din ex-sambo och godkännande banken kan ni alltså förhandla om lånet med banken så att du inte längre står kvar som medsökande.

Ett annat alternativ finns i 16 § sambolagen. Här har den sambon som behöver lägenheten bäst en rätt att få behålla lägenheten och ta över lånet vid en separation. Det finns mycket som väger in i frågan om vem som behöver lägenheten bäst bland annat om ni har gemensamma barn, närheten till barnomsorg och skolgång. Det kan även tas hänsyn till sambons ålder, handikapp, hälsa i övrigt och möjlighet att få bostad på annat håll.

I det fall man kan konstatera att din ex-sambo behöver lägenheten bäst ska det även göras en skälighetsbedömning. I vissa fall kan en sambo anses ha störst behov av bostaden men ändå inte kunna ta över lägenheten med stöd av 16 § sambolagen. Jag kan dessvärre inte ge en bedömning till hur bra chans du har att använda det här alternativet eftersom de relevanta omständigheterna inte framgår av din fråga. Vill du ha mer specialiserad hjälp rekommenderar jag vår juristbyrå varmt på https://lawline.se/boka!

Sammanfattning

Lånet tas inte över av din ex-sambo automatiskt om han bor kvar i lägenheten. Ni måste omförhandla lånet med banken och be om deras godkännande att din ex-make står ensam på lånet. Alternativt kan 16 § sambolagen användas om förutsättningarna är uppfyllda!

Med vänliga hälsningar,

Sohail NiknejadRådgivare