Överskridande av takpris

Jag (och min man, men enbart jag står på kontraktet) anlitade en byggfirma för att renovera huset. Han lät oss tro att fastpris och takpris var samma sak så är löpande pris med takpris. Offert med takpris finns i kontraktet. Finns också mail med spec av vad som ingår och där vi tydligt säger att vi inte kan gå över takpriset då det är de enda pengar vi har. I kontraktet står också att vi skall få fakturor var tionde dag. Nu fick vi inte fakturorna så ofta utan mer en gång i månaden så kunde inte upptäcka att han passerat takpris med mer än 200 000 förrän det var för sent och bygget är långt från klart. Vi tog upp en månad tidigare hur vi inte kunde se hur det skulle gå ihop (men ignorerades). Han hävdar nu att det tillkommit saker utanför offert medan vi tycker att taket på priset ändå stod fast. Vi har inte heller informerats när det tillkommit kostnader. Vad gör vi? Kan man få huset färdigt? Kan man behöva betala mer än takpris? Min man har också gjort massor av det som var med i offerten. Tacksam för snabb hjälp i akut läge.
Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som jag uppfattar situationen utifrån vad du har skrivit så har du och din man i egenskap av privatpersoner för eget bruk anlitat en hantverkare att utföra arbete på ert bostadshus. Detta gör att Konsumenttjänstlagen blir aktuell.

I första hand gäller vad som står i kontraktet om pris. Ifall hantverkaren vill frångå detta så ankommer det på honom att motivera varför han har rätt till mer ersättning.

Nedan ska jag kort redogöra för de omständigheter som kan leda till att priset för en tjänst tillåts överskrida det som avtalats om:

Näringsidkaren har enligt KtjL 38 § 1 p rätt till pristillägg om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i KtjL 8 §, eller om (2 p) tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på konsumenten - t.ex. att uppgifter som lämnats inför offerten varit felaktiga.

I korthet går 8 § KtjL ut på att om näringsidkaren ställs inför ett möjligt tilläggsarbete så ska han i första hand ska kontakta konsumenten och invänta dennes anvisningar. Ifall dessa inte kan inhämtas så kan näringsidkaren utföra tilläggsarbetet ifall priset för det är obetydligt eller att det finns särskilda skäl för näringsidkaren att anta att konsumenten vill få tilläggsarbetet gjort. Slutligen är näringsidkaren skyldig att uföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten.

Eftersom att ni inte har kommunicerat om priset men hantverkaren ändå menar att saker har tillkommit utanför offerten kan jag bara anta att han i sådant fall stöder sig på bestämmelsen om att det är konsumentens fel att tjänsten har fördyrats.

__________

Antingen har näringsidkaren rätt i att tjänsten har fördyrats på grund av konsumentens agerande, vilket leder till att man får utreda andra möjligheter för er att lägga saker till rätta. Jag återkommer till de möjligheterna en bit längre fram.

Om det inte går att hänföra till er som beställare att tjänsten har fördyrats så har hantverkaren inte rätt till mer ersättning än vad ni har avtalat om. I så fall gäller det pris som framgår av kontraktet (båda Konsumenttjänstlagens bestämmelser om pris, §§ 36 & 51, hänvisar till avtal om sådant finns). Du skriver att det framgår i kontraktet att takpris gäller och det är specificerat, och således är det priset det som gäller.

Ifall prishöjningen är att hänföra till dig och din man:

Även om det är så att prishöjningen på något sätt kan hänföras till dig och din man så skulle man ändå kunna anföra att tjänsten har utförts på ett felaktigt sätt, eftersom att kommunikationen mellan parterna inte har skötts korrekt.

En tjänst kan (eller ska) anses som felaktig om resultatet avviker från kraven på fackmannamässighet som konsumenten har rätt att ställa på näringsidkaren. I detta ingår att näringsidkaren "med tillbörlig omsorg" ska ta till vara konsumentens intressen  samt samråda med denne i den utsträckning som behövs (KtjL 9 § 1 p med hänvisning till KtjL 4 §). Av vad du skriver låter det orimligt att ni ensamma skulle vara ansvariga för att ni nu sitter i ekonomisk knipa, eftersom att ni klargjort att takpriset varit viktigt för er och att hantverkaren som jag förstår det först i efterhand, i samband med fakturan, har kommunicerat med er angående arbetets omfattning och kostnad.

Ifall konsumenten vill åberopa att tjänsten är felaktig ska konsumenten reklamera till näringsidkaren, detta skall göras så fort som möjligt (KtjL 17 §).

Om tjänsten är felaktig kan det bli fråga om hålla inne betalning, avhjälpande av felet, prisavdrag eller hävning av avtalet samt skadestånd.

I mitt svar här tänker jag inte gå in på dessa möjligheter i närmre detalj, utan rekommendera er att i första hand påpeka för er hantverkare att det åligger honom att styrka varför han ska ha mer betalt än vad ni har avtalat om. Värt att veta är att ni har rätt att få en specificerad räkning för tjänsten, vilken låter er själva räkna efter om priset är riktigt (KtjL 40 §). Begär, som sagt, att få veta på vilket lagstöd som hantverkaren anser sig ha rätt till mer betalt. Därefter kan ni antingen återkomma här på Lawline eller söka annan juridisk hjälp.

Lycka till!

Konsumenttjänstlagen kan ni hitta https://lagen.nu/1985:716

p.s.
Du skrev: "Han lät oss tro att fastpris och takpris var samma sak så är löpande pris med takpris." Jag förstod inte riktigt vad du menade här och har lämnat meningen utanför mitt svar. Fast pris och takpris är inte samma sak, men oavsett vilket av dem som gäller så är reglerna för överskridande av avtalat pris samma; alltså de som jag tagit upp i svaret ovan.
d.s.

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare