Överlåtelse till överpris

Kan en person som har ett aktiebolag sälja någonting, t ex en släpvagn, till ett överpris till sitt eget bolag för att på så sett få ut pengar i bolaget utan att behöva ta ut lön eller utdelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring förtäckt utdelning alternativt förtäckt lön blir aktuella när ett bolag exempelvis överlåter en tillgång gratis till en aktieägare respektive någon i anställningsförhållande.

Det som händer när ett aktiebolag överlåter en släpvagn för ett högre pris än marknadsvärdet är att aktiebolaget tillgodogör sig en större inkomst än om tillgången hade sålts för marknadsvärdet. Denna inkomst ska beskattas som vanligt enligt reglerna om kapitalvinstbeskattning. Den enskilda firman som förvärvar släpvagnen får då göra avdrag för utgiften. Det är helt okej skattemässigt att göra en bra affär (för aktiebolaget då de säljer vagnen för ett bra pris) och en dålig affär (för enskilda firman då de köper vagnen för ett "för högt pris") utan ytterligare konsekvenser. Märk dock att köpeskillingen för släpvagnen "låser sig" i aktiebolaget eftersom om personen i fråga vill få ut pengar från aktiebolaget kommer detta att utdelningsbeskattas, antagligen enligt reglerna om beskattning i fåmansbolag.

Hoppas svaret har varit till någon hjälp!

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare