Överlåtelse av hyresrätt

Hej

Jag och min fru bör i en hyresrätt som vi skaffade för att bo i tillsammans. Det är bara hon som står på kontraktet då jag har skulder. Nu pratar vi om att dela på oss. Hon har redan nu tillgång till en annan bostad. Kan jag få hyreskontraktet på annan väg än via bostadsföretaget?

Det är redan jag som står för hyreskostnaden och så har det varit sen vi flyttade in vilket inte kommer att förändras. Jag har inkomst och allt och behöver bostaden mer än min fru då jag har barn varannan vecka hos mig. Detta är vi överrens om. Vi är inte där ännu men jag vill gärna höra mig för då det känns som en mycket olustig situation.

Hur går man i så fall tillväga om det finns något annat sätt?

Tack på förhand

//Michaela

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde att komma till Lawline med din fråga.

Om jag tolkat din fråga korrekt, så bor ni tillsammans i en hyresrätt, där din fru står på kontraktet. Nu ska ni skiljas och hon ska flytta ut.

Då ni bor i en hyresrätt så gäller reglerna i 12 kap JB.

Huvudregeln gällande överlåtelse av hyresrätter finns i 12:32 JB. Det betyder att huvudregeln för överlåtelse är att ett godkännande från hyresvärden krävs. Det finns dock ett antal undantag.

Ett av dom är 12:33 JB. Där stadgas att en hyresrätt som används som gemensam bostad för makar och överlåtits genom bodelning inte kräver ett medgivande från hyresvärden.

Är det så att ni inte skilt er, eller kommer genomföra en bodelning, så är det 12:34 som gäller.

Då får hyresgästen överlåta hyresrätten till en sammanboende om hyresnämnden godkänner det. Ett sådant godkännande ska ges om hyresvärden skäligen kan nöja sig med bytet av hyresgäster.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare