Överlåtelse av hyreslägenhet i samboförhållande

Hej!

Jag och min sambo har separerat och jag har fått ny bostad. Vi är överens om att han ska bo kvar i vårt gemensamt hyrda hus sedan 5år. Endast jag står på kontraktet.

När jag bad hyresvärden skriva över honom på kontraktet vägrade den trots att hyresgästföreningen säger att vi har laglig rätt till detta.

Hyresgästföreningen sa att vi ska göra en partiell bodelning (jordabalken 12kap och hyreslagen 33§ Om jag ej förstått fel). Vi behöver därför göra en sådan.

Hur går vi tillväga? Gäller en partiell bodelning om man gör ett eget dokument, vad ska i så fall ingå?

Svar ombedes snarast.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om hyra regleras i 12 kap. jordabalken (JB) som även kallas för hyreslagen.

Överlåtelse av hyreslägenhet
En hyresgäst får som huvudregel inte överlåta en hyresrätt utan hyresvärdens samtycke, förutsatt att det inte finns ett undantag till detta (12 kap. 32 § första stycket JB).

Ett undantag till denna huvudregel om en hyresrätt har varit uteslutande eller huvudsakligen använts som gemensam bostad för hyresgästen och dennes sambo och om det har tillagts sambon genom bodelning eller på grund av att sambon har bättre rätt till bostaden (12 kap. 33 § andra stycket JB). Om sambon skulle genom bodelning eller får bostaden på grund av att han har bättre rätt kan han träda in i ditt ställe som hyresgäst utan att hyresvärden behöver lämna samtycke till det.

Bodelning
När det gäller bodelning mellan sambos är sambolagen (SamboL) tillämplig. En begäran om bodelning ska göras senast ett år efter att samboförhållandet har upphört. Det är endast samboegendom som är föremål för bodelning (8 § SamboL). Till samboegendom hör gemensamt bohag och gemensam bostad vilket är en bohag och bostad som har förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). En hyresrätt kan vara en sådan gemensam bostad (5 § 2 punkten SamboL). Trots att du står ensam på kontraktet kan lägenheten fortfarande ses som samboegendom om du skrev på kontraktet för att du och din sambo skulle bo där tillsammans.

Du och din sambo kan tillsammans komma överens om en bodelning. I så fall ska ni gemensamt göra en bouppteckning vilket innebär att ni kontrollerar vad som är samboegendom och vad som ska ingå i bodelningen. Om du och din sambo inte skulle komma överens om en bodelning kan du eller ni tillsammans ansöka hos tingsrätten om att en bodelningsförrättare ska utses. På domstol.se kan du läsa mer om att göra en ansökan om en bodelningsförrättare.

Bättre rätt
Om det skulle vara så att din lägenhet inte anses utgöra samboegendom kan din sambo ha rätt att överta lägenheten om han har bäst behov av bostaden. Ett sådant övertagande ska göras om det är skäligt med hänsyn till omständigheterna. Om ni inte har eller har haft barn tillsammans ska ett övertagande endast göras om det föreligger synnerliga skäl till det. Ett anspråk om övertagande ska göras senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Lämnar sambon bostaden, skall anspråket dock framställas senast tre månader därefter (22 § SamboL)

Slutsats
Sammanfattningsvis kan en hyreslägenhet som huvudregel inte överlåtas utan hyresvärdens samtycke. Ett undantag till detta är om din sambo genom bodelning eller genom bättre rätt få lägenheten. Om så är fallet kan han träda in i din plats som hyresgäst. Du och din sambo kan tillsammans göra en bouppteckning för bodelningen eller annars ansöka om detta hos tingsrätten. Utifrån den information som du har gett mig kan jag inte bedöma om han skulle ha bättre rätt till hyreslägenheten därför rekommenderar jag er att upprätta en bouppteckning.

Om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare