Överlåtelse av hyresavtal

Dotterns sambo hade hyreslägenhet som hon flyttade in i för snart ett år sen. Nu har hon träffat en annan och flyttar från stan

Har dottern nån rätt att få ta över kontraktet och bo kvar? Sambon har inget emot det men vad kan hyresvärden säga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyra behandlas i 12 kapitlet jordabalken (JB), även kallat hyreslagen. Enligt 12 kapitlet 32 § JB har en hyresgäst inte rätt att överlåta sin hyresrätt till någon annan utan hyresvärdens samtycke. Samtycker hyresvärden är det inga problem att överlåta den. Skulle det vara så att hyresvärden inte samtycker kan man med hyresnämndens samtycke enligt 12 kapitlet 34 § JB få överlåta hyresrätten till någon närstående som varaktigt sammanbor med hyresgästen. I begreppet närstående ingår någon som hyresgästen bott med under äktenskapsliknande former, alltså sambor. Kravet på att det ska ha varit varaktigt innebär att sammanboendes ska ha pågår i minst tre år, men kortare tid har godtagits.

Alltså, hyresvärden kan säga nej till att dottern ska ta över hyresrätten. Det man i så fall kan göra är att vända sig till hyresnämnden för deras godkännande, dock hade samborna i detta fall bara bott ihop i ett år vilket antagligen kommer att ses som för kort tid för ett godkännande. Säger hyresvärden däremot ja till en överlåtelse av hyresrätten är det inga problem för dottern att bo kvar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare