Överlåtelse av fastighet under taxeringsvärde behandlas som en gåva

Hur beräknar jag värdet på en fastighet som ska säljas när jag inte har inköpsvärdet. Fastigheten köptes 1917 och ärvdes av 3 syskon 1962 . Nu ägs den av två dödsbon med totalt 5 delägare. Vi säljer under taxeringsvärdet påverkar det beräkningen av vinstskatten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller beräkning av inköpsvärdet skulle mitt råd vara att ni vänder er till Skatteverket, om inköpsvärdet vid köpet 1917 är okänt. Enligt dina uppgifter blir det dock irrelevant för er i sammanhanget, eftersom överlåtesle av fastighet under taxeringsvärde behandlas som en gåva enligt huvudsaklighetsprincipen. Gåvan anses inte utgöra en avyttring i lagens mening och utlöser ingen beskattning.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar

Sotirios ApostolouRådgivare