Överlåtelse av fastighet till ett av flera barn

Hej. Vi är 4 syskon. Våran mamma har valt att sälja sin fastighet till en av sina barn till marknadsvärdet. En mäklare har varit och värderat fastighet och tomt. Endast jag har blivit tillfrågad gällande intresse av köp, inte de 2 andra syskonen. Vi tre syskon känner att detta har inte gått rätt till. Påverkar detta arvsrätten eller kan våran mamma besluta och fördela arvet hur hon vill? Jag har svårt att se att hon gör något fel när hon säljer något som är hennes när hon fortfarande är vid liv... Väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Det står föräldrar fritt att under sin livstid sälja egendom till sina barn utan något rättvisetänk barnen emellan. Om fastigheten säljs till marknadsvärde kommer försäljningen inte få någon påverkan på ett framtida arv.

Om fastigheten däremot säljs till ett pris som understiger marknadsvärdet så ses mellanskillnaden som en gåva. Mellanskillnaden kan då påverka ett framtida arv genom reglerna om förskott på arv. Enligt 7:1 ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) presumeras gåvor till barn under förälderns livstid utgöra förskott på arv, vilket innebär att värdet av gåvan ska avräknas från barnets arv. Detta gäller dock endast om inte framgår, t.ex. av köpehandlingen avseende fastigheten eller av ett testamente.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare