Överlåtelse av fakturafordran och konkurs

Hej,

Vad gäller när ett AB1 köper en vara hos ett annat AB2 som i sin tur överlåter denna fakturafordran till ett Factoringföretag. AB2 hinner ej meddela AB1 kring överlåtelsen av fakturafordran innan de går i konkurs. Vad gäller då med fakturafordran i konkursen?

Kommer Factoringföretaget kunna driva in fordran eller kommer konkursförvaltaren driva in fordran och använda den till utdelning i konkursen?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En fakturafordran behandlas i rättspraxis som ett så kallat enkelt skuldebrev. Den situation som du beskriver regleras därför i Lag (1936:81) om skuldebrev. Eftersom varken överlåtaren AB2 eller factoringföretaget har meddelat AB1 om överlåtelsen av fakturafordringen så gäller inte överlåtelsen mot AB2:s borgenärer (Lag om skuldebrev 31 § första stycket). Fakturafordringen ska därför återföras till konkursboet och användas av konkursförvaltaren för att driva in fordran på AB1.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare