FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/08/2018

Överlåtelse av enskild egendom

Jag äger en fastighet 2,8 hektar där finns en liten sommarstuga och vi bygger ytterligare en stuga på marken. Den ägs av mig som enskild egendom. Nu önskar jag att den ska ägas av min man också hur gör vi på bästa billigaste och enklaste sättet?

Kan vi fixa allt själv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolka dig som att du har tänkt igenom alla för och nackdelar med det här beslutet och nu undrar hur du ska göra en överföring av egendomen på bästa sätt.

Äktenskapsförord: tidigare har man i Sverige kunnat ge egendom genom att skriva in dessa i äktenskapsförord men denna möjlighet har numera tagits bort och är inte ett alternativ.

Gåva: Det är fullt möjligt att ge halva fastigheten i gåva till din make. Gåva mellan makar måste registreras hos skatteverket enligt 16 kapitlet äktenskapsbalken som du hittar här https://lagen.nu/1987:230
Då vi i Sverige inte har någon gåvoskatt kan detta vara en bra lösning. Det finns dock en risk att ni får betala stämpelskatt på 1.5 % av fastighetsvärdet. Då kan en bodelning vara ett bättre alternativ.

Bodelning: Här drabbas ni som påpekats ovan inte av stämpelskatten. Under äktenskapet är det i Sverige möjligt att göra en partiell bodelning, alltså en bodelning som inte innefattar all egendom utan bara en del, i ert fall huset.

Detta är fullt möjligt att göra ensamma och skatteverket har bra information om detta på sin hemsida. https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/aktenskapsregistret/bodelning.4.8639d413207905e9480002512.html

Men då det kan röra om ganska stora värden och en väldigt viktig relation kan det kännas skönt att söka mera rådgivning. På det viset kan ni vara säkra på att allt går rätt till och prata igenom de rättsliga konsekvenserna av beslutet. Det går jättebra att kontakta våra jurister på lawline för mera hjälp i ärendet.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare