FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal29/06/2016

Överlåtelse av andel i samägd fastighet

Jag äger 50 % av vårt hus och mina söner 25% vardera vilket de ärvde då deras far gick bort för 3 år sedan. Nu vill ena sonen köpa eget men jag och andra sonen vill gärna behålla huset och därmed köpa ut honom. Vi r överens alla tre om denna lösning.Hur går man tillväga och visst kan man göra så? Tacksam för svar Mvh Maria.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du och din ena son kan absolut köpa din andra sons andel av fastigheten. Det ni behöver göra är att:

1. Upprätta köpehandling, 4 kap. 1 § jordabalken

Ni tre måste skriftligen upprätta en köpehandling som skrivs under av alla tre där det framgår att din sons andel på 25 % av fastigheten överlåts, dvs. säljs, till dig och din andra son och att ni tar över 50 % vardera av hans andel. Ni bör även ange fastighetens namn, till exempel Berga 1:8 i Lyckeby kommun. Av handlingen ska även framgå vilket pris ni har kommit överens om för köpet.

2. Ansök om lagfart

När ni har upprättat och skrivit under köpehandlingen är andelen i fastigheten överlåten på dig och din son. Det krävs då enligt 20 kap. 1 § jordabalken att ni ansöker om lagfart för den andel ni har köps (ni har lagfart sedan tidigare för den andel ni för närvarande äger). Ni måste, enligt 20 kap. 2 § jordabalken, ansöka om lagfart inom tre månader från det att köpehandlingen upprättats.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare