Överlåtelse av andel i bostadsrätt - avtal, lån och bostadsrättsföreningens godkännande

Vår son som är studerande äger en bostadsrätt. Denna bostadsrätt är i praktiken belånad till 100% och ena föräldern står som medbetalande på lånen.

Nu är sonen färdig med studierna och har fått ett fast arbete. Hans flickvän som redan har fast arbete ska flytta in i lägenheten. De vill äga bostaden tillsammans som sambos. När hela transaktionen är klar vill de äga 50% av lägenheten var och stå för 50% var av lånen eller alternativt tillsammans vara solidariskt betalningsansvariga för hela lånet. Samtidigt ska föräldern inte längre vara medansvarig för lånet, åtminstone inte på flickvännens del. Banken är positivt inställd men vill att de ska göra upp först om hur flickvännen ska bli delägare. Lägenheten är relativt nyköpt (ett par år sedan) så vi kommer att använda den köpesumman som värde på lgh.

Hur bör en sådan transaktion gå till eller är den rent av olämplig? Hur bör man göra med lånen? Behöver man skriva ett avtal? Finns det några fallgropar? Behövs godkännande av bostadsrättföreningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid överlåtelse av en bostadsrätt krävs enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen att avtalet är skriftligt och signerat av både köpare och säljare för att det ska vara giltigt.

Enligt 2 kap. 1 § är det bostadsrättsföreningens styrelse som bedömer vem som ska antas som medlem i föreningen. Styrelsen får dock inte vägra inträde om villkoren enligt stadgarna är uppfyllda och det är skäligt att personen godtas. Förvärvarens förmåga att fullgöra sina ekonomiska förpliktelser gentemot föreningen och dennes personliga kvalifikationer ska ligga till grund för den bedömningen. Ett undantag följer av 2 kap. 6 § som innebär att föreningen får vägra den som förvärvar andel i bostadsrätten inträde i föreningen utan att ange någon särskilt skäl om inte annat anges i föreningens stadgar. Skulle förvärvaren vägras inträde i föreningen är överlåtelsen ogiltig enligt 6 kap. 5 §.

Vad gäller lånet är det ett avtal mellan er och banken. För att avtalet ska ändras krävs att båda parterna samtycker till det. Det är upp till banken om de vill godkänna flickvännen som ny låntagare. Min rekommendation är att ni bokar ett möte med banken i syfte att låta flickvännen överta halva lånet i samband med att ni upprättar ett köpeavtal av 50 % av lägenheten. Undersök också vad stadgarna säger om nya medlemmar, normalt ska detta dock inte vara något problem förutsatt att flickvännen har en städad privatekonomi.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare