Överlåtelse av alkohol

Hej ! Jag har en fråga att ställa om jag tittar på Nätet nere i Tyskland , och jag och min kamrat bestämmer att jag ska handla till honom .med dom angivna Priserna och han betalar mig I Sverige Är detta Lagligt att Överlåta Alkoholen till Honom Då ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det kommer till överlåtelse och import av alkohol så gäller Alkohollagen (2010:1622). I 4 kap. 4 § 2 st. 2 pkt och 4 pkt i Alkohollagen så kan en privatperson som har fyllt 20 år transportera alkohol in i Sverige som är till för denne/dennes familjs personliga bruk eller som en gåva/överlåtelse till en vän samt dennes familj. Det är alltså lagligt för dig att köpa och överlåta alkoholen om det är till din kompis eller din kompis familjs personliga bruk.

Du får överlåta alkoholen till honom, men det viktiga är att det handlar om personligt bruk, så följ den riktlinjen när du handlar så går det bra.

Jag hoppas även att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare