Överlåta köplats i bostadskö

Kan man överlåta en köplats i en nyproduktionsbygge åt någon annan? Om man t.ex. har första plats på en bostadsrätt för att köpa, som ska byggas, kan man då överlåta den platsen åt någon annan om man själv inte vill köpa bostaden men har en kompis som vill?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret på huruvida det är möjligt att överlåta en köplats i en bostadskö för bostadsrätter till någon annan beror på hur det företaget som bygger bostäderna/ansvarar för kösystemet har valt att bygga upp det. När man ställer sig i kö hos ett privat bostadsbolag accepterar man deras regelsystem, och för att få veta om det är tillåtet att överlåta en plats i kön rekommenderar jag att du/ni tar kontakt med bostadsbolaget. Detta brukar dock inte vara tillåtet, (med undantag ibland för överlåtelse av köplats mellan makar/sambos vid dödsfall eller skilsmässa).

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare