Överklagan av migrationsverkets beslut

Hej.

Min make har ansökt om anknytning till mig 3 år sedan. Vi har fått avslag från migrationsverket och det var pga min inkomst. Jag började jobba och skickade en öveklagande till domstolen. Domstolens beslut var att du uppfyller alla krav och det finns ingen grund att neka hans uppehållstillstånd och de återvisade ärendet till migrationsverket för fortsat prövning. Efter nästan 5 månader väntetid fick vi avslag av migrationsverket. De krävde många lånespecifikationer, kontoutdrag, utbetalningskvitto osv. Några av dem vi hade redan skickat till domstolen och när vi skickade igen så arbetsgivaren hade skrivit några fel. Nu har vi överklagat till högstadomstolen och förklarat att arbetsgivaren har skrivit fel och att han hade betalt sina arbetsgivare avgifter. Jag har bilagat också 2 papper som intygar att de är betalda. Men nu jag är jätte rädd att de ska avslå den efter 3 års väntetid och att vi måste börja från början. Jag saknar jätte mycket min man eftersom han bor u Kosovo och han har ingen lov att komma hit även som besökare. Jag vill att den tortyr ska ta slut och att jag återörenas med min man. Vad kan jag mer göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag ser det finns det två alternativ för dig i denna situationen. Du kan överklaga beslutet från migrationsverket (om inte tidsfristen löpt ut) samt att du kan klaga på långa väntetider.

1. Det senaste beslutet ni fick från migrationsverket, har du överklagat det till migrationsdomstolen eller vad menar du med att ni har överklagat till högsta domstolen? Om inte tidsfristen på 3 veckor har löpt ut än, se till att överklaga beslutet från migrationsverket till migrationsdomstolen. Vill ni ha mer hjälp med överklagan finns det jurister här på Lawline som kan hjälpa er med det.

Det finns även mer information om överklagan här: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Efter-beslut/Om-du-far-avslag-pa-din-ansokan/Om-du-vill-overklaga.html

2. Vill du istället klaga på långa väntetider ska du vända dig till JO. På migrationsverkets hemsida finns ungefärliga handläggningstider. Dessa ses som en preliminär tidsfrist. Den preliminära handläggningstiden beror på hur ni ansökt och det är därför svårt för mig att veta. På denna sida kan ni beräkna er preliminära handläggningstid:https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Tid-till-beslut.html. Långa handläggningstider är idag tyvärr ett problem. Det du kan göra är att vända dig till JO, deras huvuduppgift är att övervaka myndigheternas arbete och hur de uppfyller sina skyldigheter. Långa handläggningstider på Migrationsverket har länge kritiserats av Justitieombudsman (JO) dit ni kan anmäla migrationsverket ifall ärendet fördröjs. Vad som menas med fördröjning beror helt på vilket preliminär tidsfrist ni får. Är den preliminära tidsfristen exempelvis 18 månader, kommer JO förmodligen inte ta upp en utredning innan de 18 månaderna har passerat.

På denna sida kan ni läsa mer om JO-anmälan:
https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

Jag hoppas det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare