Överklagan av försäkringsersättning
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga!
Först bör du ta kontakt med din handläggare på försäkringsbolaget och motivera varför du är missnöjd med beslutet. Om du fortfarande är missnöjd kan du kontakta ditt försäkringsbolags kundombudsman (som är opartisk). Är du inte nöjd med kundombudsmannens beslut kan du vända dig till personförsäkringsnämnden utanför ditt försäkringsbolag och få ärendet prövat. Du kan även vända dig till allmän domstol, men det brukar endast bli aktuellt vid mycket allvarliga skador.
Enligt 10 kap. 8 § försäkringsavtalslagen (https://lagen.nu/2005:104#K10) ska försäkringsbolaget i samband med ett ersättningsanspråk, om det inte med hänsyn till omständigheterna är obehövligt, upplysa den som har framställt anspråket om vilka möjligheter som finns att få en tvist om ersättningen prövad. Finns det en risk för att rätten till försäkringsersättning skall gå förlorad på grund av preskription, skall bolaget också erinra om detta.
Lycka till!
Vänligen,