Överklaga ett styrelsebeslut till hyrenämnden

Kan jag överklaga om styrelsen i min förening beslutar att jag inte får förlängt tillstånd till andrahands uthyrning pga studier?

Jag äger en lgh som jag haft uthyrd sen i april 2016 eftersom jag är student på annan ort. Min styrelse har krävt förnyelse på min ansökan om andrahandsuthyrning varje aug. Jag trodde att mitt sista år skulle vara detta år och att jag skulle vara färdig nu i aug.

Men nu blir det inte så utan jag kommer att göra praktik i USA under jan-juni 2021 och har därför sedan i dec 2019 varit i kontakt med styrelsen i min förening om att förlänga tiden för uthyrning till hösten 2021 då jag är tillbaka i Sverige igen.

Jag vet inte vad styrelsen håller på med för trots ansökan och flera mail så har de inte hört av sig. Alltså har de helt ignorerat mig. Tänker att det är ett konstigt sätt att uppföra sig...

Och oroar mig nu för att de inte kommer att ge mig tillåtelse att hyra ut detta sista året. Finns det något sätt jag kan förbereda mig ifall de säger nej? Finns det något jag kan göra för att slippa sälja min lgh?????

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om styrelsen i din förening beslutar att inte bevilja dig förnyelse om andrahandsuthyrning skulle jag först och främst överklaga beslutet internt, det vill säga be styrelsen om en omprövning av ärendet. Om styrelsen inte ändrar beslutet finns möjligheten att ansöka om tillstånd hos hyresnämnden istället. Mer information om detta hittar du på länken nedan!

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-bostadsratt-i-andra-hand/

Hoppas att du fick lite hjälp på vägen! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare