Överklaga beslut om utmätning av samägd fastighet

Jag har fått en utmätning av kronofogden på mitt och sambons hus, jag äger halva. Han kommer att gå med förlust om huset säljs och det är kraftig bostadsbrist i vår stad, väntetiden är minst 1år för en etta. Har vi nån chans att överklaga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trots att det är din skuld kan Kronofogden besluta att er fastighet ska säljas (8 kap. 8 § utsökningsbalken (UB)). Din sambo kommer då att få ut sin andel av köpeskillingen och dina skulder kommer att betalas med din andel av vinsten från försäljningen.

Vad gäller möjligheten till invändningar mot Kronofogdens beslut att utmäta huset kan sägas att en fastighet inte omfattas av reglerna om undantag från utmätning i utsökningsbalken (se exempelvis NJA 2013 s. 1241). Det innebär att fastigheter inte är utmätningsfria även om de utgör en stadigvarande bostad. Den bedömning som istället får göras är om åtgärden är försvarlig med hänsyn till det belopp som beräknas inflyta av försäljningen (4 kap. 3 § UB). När fastigheten är samägd kan hinder mot utmätning finnas om det föreligger särskilda skäl för anstånd med försäljning av fastigheten (8 kap. 8 § UB samt 6 § samäganderättslagen). I NJA 1979 s. 562 konstaterades att omständigheter av social natur kan utgöra synnerliga skäl. Gränsen för vad som utgör synnerliga skäl är dock ganska hög och det kan vara svårt att visa att det föreligger synnerliga skäl.

Om du vill överklaga Kronofogdens beslut ska det göras skriftligen till tingsrätten (18 kap. 1 § UB). Överklagandet ska ske inom tre veckor från att du fått beslutet om utmätning (18 kap. 7 § 2 stycket UB).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare