Överföring till avlidnes sambo

Hur lång tid tillbaka i tiden kan en dödsbodelägare göra anspråk på en överföring som gjorts till den avlidnes sambo ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätten regleras i ärvdabalken (1958:637). Dessvärre finns inte så många möjligheter att begära återgång av en sådan överföring som du beskriver. I det fall att arvlåtaren förfogat över ett efterarv hade situationen varit annorlunda. Som ett förstärkt laglottsskydd för arvingarna kan dock en gåva, i vissa fall och ibland i begränsad mån, begäras åter om den kan likställas med ett testamente (7 kap 4 §).

Vill bröstarvinge mot gåvotagare göra gällande sin rätt enligt det förstärkta laglottskyddet, skall han väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades (7 kap 4 § 2st). Om talan inte väcks inom denna tid, är rätt till talan om förlorad.

Sammanfattningsvis bör ni, om överföring är sådan att 7 kap 4 § är tillämplig, väcka talan inom ett år efter bouppteckningen avslutades. Om det finns vidare omständigheter att ta hänsyn till är du välkommen återkomma med en ny fråga.

Hoppas att mitt svar gav viss vägledning!

Elin AnderssonRådgivare