FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/05/2013

Överföring av egendom mellan makar

Hej Jag undrar hur jag ska gå tillväga om jag vill skriva över huset på min fru? Vi ska inte separera och jag kan stå kvar på lånen (50% som nu). Jag driver ett företag och vill att hon ska kunna känna en säkerhet eftersom vi har barn tillsammans. Hur gör jag? Är det möjligt? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns tre tillvägagångssätt för att föra över egendom mellan makar; köp, gåva och bodelning.

När man skall föra över egendom mellan makar är det viktigt att överlåtelsen uppnå s.k. sakrättsligt skydd. Detta för att dina eventuella borgenärer inte skall kunna utmäta huset för dina eventuella skulder.

Om din fru skall köpa din del av huset blir jordabalken (JB) regler om köp av fast egendom tillämpliga, se https://lagen.nu/1970:994. Ni måste upprätta ett köpekontrakt där det skall framgå köpeskilling och en förklaring från dig som säljare att du överlåter egendomen på din fru. Ofta upprättas även ett köpebrev som kvitto på att betalning har skett. När dessa formkrav för köp av fast egendom är uppfyllda, är försäljningen sakrättsligt skyddad gentemot dina borgenärer i och med avtalet. För mer information se 4 kap 1-9 §§ JB.

Du kan även ge din del av huset till din fru i gåva. Vid gåva av fast egendom är bestämmelserna i 4 kap 1-3 och 7-9 §§ JB tillämpliga, bl.a. skall ett gåvobrev upprättas där det skall framgå att du överlåter huset på din fru. För att överlåtelsen skall få sakrättsligt skydd måste gåvan registreras. Regler om detta finns i äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230#K16. Ansökan om registrering görs hos Skatteverket. Till ansökan skall ni bifoga gåvobrevet, 16 kap 2 § och 8 kap 1 § 2 st. ÄktB. Skatteverket kommer sedan att publicera gåva i Post- och Inrikes Tidningar, 16 kap 3 § ÄktB.

Slutligen kan ni överföra huset genom att förrätta en bodelning under pågående äktenskap. För att ni skall få göra detta skall ni skicka in en skriftlig anmälan till Skatteverket, 9 kap 1§ 1 st. ÄktB. Jag rekommenderar i så fall att ni börjar med att upprätta ett äktenskapsförord när ni skriver att all din egendom är giftorättsgods och all din frus egendom är enskild egendom, 7 kap 3 § ÄktB. I bodelningen skall nämligen endast giftorättsgods ingå, 10 kap 1 § ÄktB. Giftorättsgodset läggs samman och delas lika mellan makarna, 11 kap 3 § ÄktB. När bodelningen är klar skall ni upprätta ett bodelningsavtal som ni båda skall skriva under, 9 kap 5 §  ÄktB. Bodelningen får sakrättsligt skydd i och med bodelningsavtalet som jag rekommenderar att ni skickar in till Skatteverket för registrering, 13 kap 6 § ÄktB.

Beroende på hur mycket egendom du äger kan ni få göra flera bodelningar innan huset helt är din frus.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare