FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/08/2018

Överföra pension till maka

Min man och jag har tre barn. Då jag under alla år arbetat deltid, varit mest mammaledig mm har ju detta påverkat min pension mm. Vi skulle vilja skriva ett avtal som är juridiskt bindande om att vi vid eventuell skilsmässa (vilket inte är aktuellt just nu...) delar på vår intjänade pension. Hans pensionsbolag (xx) säger att det inte är möjligt. Kan vi skriva ett äktenskapsförord eller gåvobrev för att lösa detta? Om ja - kan ni hjälpa oss med det? Om nej - hur kan man lösa det på annat sätt?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Fråga. Kan vi skriva ett äktenskapsförord eller gåvobrev för att lösa detta? Om ja - kan ni hjälpa oss med det?

Det din mans pensionsbolag syftar på är att ni inte kan avtala om att på något sätt dela på din mans allmänna pension och tjänstepension därför att dessa inte är möjliga att överlåta. Detta framgår av 10 kap. 3 § äktenskapsbalken. Det går därför inte heller att avtala om det genom ett äktenskapsförord. Ni kan däremot avtala om att din man ska ge dig ett visst belopp genom en engångssumma eller genom månatliga avsättningar nu eller i framtiden och i så fall mellan vilka perioder. Detta kan ni göra genom att upprätta ett gåvobrev.

Fråga. Om nej - hur kan man lösa det på annat sätt?

18,5 % av din mans pensionsgrundande inkomst går till hans allmänna pension. 2,5 % av dessa 18,5 % går till hans premiepension. Vad din man kan göra är att hos Pensionsmyndigheten ansöka om att hans premiepension ska överföras till dig t.ex. tills vidare eller mellan en viss period. Denna möjlighet har öppnats upp just för att jämna ut makars pension på grund av att den ena har arbetat deltid eller varit ledig under viss tid. Ansökan hittar ni här. Nackdelen med detta alternativ är att 8 % faller bort vid överföringen.

Ett annat alternativ är att din man avsätter medel i en kapitalförsäkring månadsvis eller med engångsbelopp som sedan betalas ut till dig månadsvis när du går i pension. Nackdelen med detta alternativ är att det dras skatt årsvis på insatt kapital.

Jag ringer upp dig på söndag ca kl. 14:00 så går vi igenom era alternativ och hur vi kan hjälpa er. Har du några funderingar fram till dess kan du maila mig, soroosh.parsa@lawline.se

/Soroosh Parsa

Soroosh ParsaRådgivare