FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt13/02/2019

Otrygg hemsituation - vad kan man göra?

Hej

För ett tag sedan så gick min bror bort... han hade två barn. Barnen umgås mycket med mig och min familj och känner sig trygga i vår närvaro. Mamman till barnen har dock vårdnaden, hon har börjat träffa en man som slår henne och visar ett mycket agressivt beteende vilket gör att barnen känt sig otrygga när de är hos mamman..

Vad kan jag göra för att få vårdnaden? Vilka möjligheter finns?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett barn får inte adopteras utan vårdnadshavares samtycke (4 kap. 8§ föräldrabalken). Barnets mamma har därmed vetorätt och ni kan inte adoptera barnen utan hennes godkännande.

Jag skulle rekommendera att ni gör en orosanmälan till socialtjänsten i er hemkommun. Se mer här och här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare