Otillåten andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej!

I min Brf äger 2 personer en lgh som de låter sin personal bo i. (De driver ett antal restauranger i stan). De har inte ansökt om 2-handsuthyrning hos styrelsen och det finns ingen person folkbokförd på adressen. Får de äga en lgh som de sen "lånar" ut till sina anställda? Detta är ju också en otillåten uthyrning då de ej har ansökt att få hyra ut den. Hur ska vi (styrelsen) gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrättslagens sjunde kapitel reglerar bl.a. hur bostadsrättsinnehavare får använda sin lägenhet. När det gäller just andrahandsuthyrning så stadgar 7 kap. 10 § en bostadsrättsinnehavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Därmed så framgår det att bostadsrättsinnehavare måste i första hand begära tillstånd hos styrelsen. I andra hand kan tillstånd till andrahandsupplåtelse ges genom hyresnämnden. För upplåtelse till del av lägenheten till inneboende krävs dock inte samtycke från styrelsen, utan det är just om lägenheten hyrs ut "för självständigt brukande" av annan som samtycke måste inhämtas. I det här fallet verkar ju dock det faktum att ingen står skriven på adressen tala för att det inte rör sig om inneboende utan just självständigt brukande. Skulle det dock vara så att bostadsrättsinnehavarna själva bor i lägenheten samtidigt som personalen så rör det sig om inneboende, något som inte kräver samtycke.

Att lägenheten upplåts i andra hand utan behövligt samtycke eller tillstånd kan utgöra grund för bostadsrättens förverkande enligt 7 kap. 18 § p.2. och kan, om inte bostadsrättshavaren vidtar rättelse, leda till grund för uppsägning. Bostadsrättshavaren får dock inte skiljas från lägenheten om föreningen inte har sagt till bostadsrättshavaren att vidta rättelse inom två månader från den dag då föreningen fick reda på att andrahandsuthyrning sker utan samtycke (7 kap. 21 § andra stycket).

Om bostadsrättshavaren/a inte har inhämtat samtycke från styrelsen så rör det sig om en otillåten andrahandsuthyrning. Ni bör kontakta bostadsrättshavaren/a och informera om att samtycke måste inhämtas för att uthyrning av lägenheten i andra hand ska vara tillåten. Ni bör också informera bostadsrättshavaren/a om att de kan undvika förverkande av bostadsrätten om de vidtar rättelse utan dröjsmål eller ansöker om hyresnämndens tillstånd.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare